tiistai 15. toukokuuta 2012

Spring Adventure 2012 kisaraportti

Viikonloppuna kisailtiin Karkkilassa multisportcupin avauskilpailu Victorinox Spring Adventure. Auringonlaskun Ratsastajat olivat liikkeellä kahdella porukalla. Karsu.fi joukkueessa kilpailivat Mikko ja Jaakko sekä sekasarjassa Tuukka, parinaan Henrika Malmström. Tässä lyhyt selonteko Karsu.fi:n retkestä.

Kilpailu aamuna karautimme kisapaikalle jo hyvissä ajoin, vähän ennen kilpailumateriaalin jakamisen alkua. Pyörät kasaan ja materiaalin hakuun. Materiaalin saatuamme totesimme vaihtoja olevan vähän ja matkaan voitaisiin lähteä mahdollisimman vähäisellä varustuksella. Kilpailun osuudet menisivät järjestyksessä: juoksu, vaihto,  lyhyt mtb (juoksukengät repussa), hillrunning (pyöräkenkien vaihto lenkkareihin), mtb jatkuu, melonta + lyhyt pyöräily vaihtoon ja viimeinen juoksuosuus. Vaatetukseksi valikoitui koko kisan ajaksi pitkähihainen pyöräpaita, 3/4trikoot sekä kompressiosukat. Vaatetusta ei kisan aikana vaihdettu, ainoastaan kenkiä pyöräkenkien ja lenkkareiden välillä.

Kilpailu alkoi yu-kentältä ja alkuu piti ravata kenttää ympäri kolme kierrosta. Alkuvauhti oli varsin jämäkkää kärjen osalta. Alkukiihdytyksen jälkeen rauhoitimme kentällä vauhtia kärjen jatkaessa kovaa. Silti oma gps näytti km-vauhdiksi 3:09min/km eli kärjessä vauhti varmaan alle 3min/km. Kentältä matka jatkui varsinaiselle juoksuosuudelle. Metsään päästyämme tulimme aukolle ja ryhmä jatkoi karttaan merkitsemätöntä polkua. Iso osa porukasta jatkoi polkua suuna päänä eteenpäin vaikka se veikin totaalisen väärän suuntaan. Jaska hoiti meille tilanteen ja kurvasimme oikealle polulle. Ensimmäinen osuus mentiin alun ryntäilyn jälkeen rauhassa ja suht varmalla suunnistuksella. Vaihtoon tultiin yhdessä Avanti Adventure 2:n kanssa.

Nopea vaihtoa ja pyörällä kohti laskettelurinteen hillrunning osuutta. Rinteille matka jatkui juoksun 1 rastin kautta ja lyhyt osuus meni ongelmitta. Laskettelurinteen huipulla oltiin yhdessä Avanti Adventuren kanssa. Rastit piti käydä muistisuunnistuksella järjestyksessä. Avanti Adventuresta päästiin irti heidän unohtaessa emitin ylös ja meillä se oli mukana. Osuus sisälsi neljä nousua laskettelurinnettä ylös ja tuntui helpolle. Etukäteen koviten kulkeva porukka Neonsport tuli vasta hillrunning osuuden alkuun, kun olimme jo nousseet kaksi nousua eli etumatkamme heihin oli 6-8min.

Laskettelurinteiltä jatkoimme varsinaiselle pidemmälle pyöräosuudelle. Koko pyöräilymatkan Jaakko keskittyi kartanlukuun ja Mikko yritti pitää vauhtia. Jaakon vähäiset pyöräilyt näkyivät mäkisemmillä pätkillä vauhdin hidastumisena, mutta jälkeenpäin katsottuna yksi huono reitinvalinta ja Neonsportin kanssa tehty pummaus B6 rastille vaikuttivat enemmän siihen, että turvallinen etumatka vaihtui takaa ajoon. B4:lta ajettaessa B5:lle valitsimme pohjoisen ison kierron, joka osottautui paljon eteläistä ja lyhempää kiertoa hitaammaksi. B5:lle Neonsport saapui mekein yhtäaikaa ja matkaa jatkoimme porukassa melkein pyöräosuuden loppuun. B6:lle mentäessä molempien joukkuiden Jaskat lopettivat kartanluvun ja näin ollen arvoimme oikean risteyksen kanssa huonolla lopputuloksella. B5-B6 välillä ohitsemme pääsi 3 joukkuetta. Melonnan vaihtooon kuitenkin tultiin pienin aikaeroin ja ero kärkeen siirtyneisiin Hiiltomiehiin oli 3min luokkaa.

Melonta melottiin Pyhäjärveä ristiin rastiin ja isoja eroja ei osuudella päässyt syntymään. Kova tuuli ja aallokko kastelivat kuitenkin paikat läpimäriksi. Kelin ollessa kolea, meinasi kylmä hiipiä pintaan melonnan loppupuolella tosissaan, vaatteena edelleen pelkkä ohut pyöräpaita. Melonnasta jatkettiin 5.sijalla lyhyelle pyöräpätkälle ennen viimeisen juoksun vaihtoa.

Viimeinen vaihto suoritettiin pienessä horkassa, mutta suhteellisen nopeasti. Kengät jalkaan, juomapullo matkaan ja menoksi. Ensimmäisellä juoksurastilla odotteli köysitehtävä, joka tällä kertaa oli joen ylitys vaakaköyttä pitkin. Tästä matkaa jatkettiin Karkkilan keskustan ympäristössä. Ensimmäisenä selät saatiin näkyviin Avanti Adventurelta ja ohitus kävi suht helposti. Kolmannelle juoksurastille tultaessa myös Hiiltomiehet tavoitettiin ja matkaa jatkettiin hetken aikaa porukassa. Metsän puolelle siirryttiin hieman eri reittiä ja lisäsimme kaasua Hiiltomiesten jäädessä. Pian yllätykseksi näimme Neonsportin selät noin minuutin päässä meistä. Jaska valitsi varman kierron tietä pitkin rastille R5 ja Neonsportin haravoidessa rastia pääsimme heistäkin irti. R6:lle valitsimme suorahkon reitinvalinnan ja vastaa tulikin aikamoista pusikkoa. R6:lle saapuessamme epäilimme, että ohitsemme on voinut päästä Neonsport ja Hiiltomiehet. Jatkoimme kuitenkin reipasta juoksua viimeiselle rastille ja siitä kohti maalia. Pienenä yllätyksenä maalin saapuessamme kuuluttaja Forsman ilmoitti Karsu.fi:n saapuvan voittajina maaliin.

Kilpailu oli erinomaisesti järjestetty ja multisportcupin uudet säännöt mellonnan osalta tekivät melontaosuudesta tasaisen. Tästä on hyvä jatkaa valmistautumista kohti kesän muita kilpailua ja Endurance Questiä. Huomenna suunnataan Kolille EQ harjoitusleirille, ensimmäistä kertaa koko kilpailuun lähtevä porukka kerääntyy yhteistreenien merkeissä.

TULOKSET

GPS-SEURANTA (Vain 5 joukkuetta)